Tuesday, January 8, 2013

Kahwin dan cerai..

"Ku sangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari". Itulah ungkapan yang selalu kita dengar apabila sebuah perkahwinan yang menemui kegagalan. Dengan erti kata lain, penceraian yang tidak diduga apatah lagi dipinta tetapi itulah takdirNya. Rezeki, jodoh dan ajal maut semua dalam ketentuanNya.

Begitulah yang dialami oleh seorang bekas jiran saya dahulu. Kebetulan saya bertemu akak tersebut di dalam satu majlis perkahwinan anak bos yang diadakan di KUIS pada 5 Januari 2013 yang lepas. Setelah hampir 10 tahun tidak bertemu, bila terjumpa dalam majlis perkahwinan tersebut, berita sedih tentang penceraian beliau dengan suaminya pula yang menusuk ke telinga. Daripada seorang suri rumah sepenuh masa, beliau terpaksa mencari pekerjaan kerana telah bercerai dengan suaminya, gara-gara ditinggalkan oleh suaminya yang berkahwin dengan perempuan Indonesia.

Usia perkahiwinan akak tersebut telah menjangkau 26 tahun tetapi tidak dikurniakan zuriat. Namun usaha untuk mendapatkan anak pernah dilakukan oleh mereka tapi Allah yang berkuasa mempunyai hikmahNya yang mungkin tidak diketahui oleh manusia kerdil ini. Walaupun begitu, keluarga ini mengambil seorang anak angkat lelaki, kalau tidak silap saya.

Usia perkahiwinan yang panjang, bukannya suatu jaminan bahawa mereka akan kekal sebagai pasangan suami isteri sehingga ke akhir hayat. Berapa ramai warga emas yang bercerai ketika usia senja? Saya bisik di telinga isteri saya, usia perkahwinan kita masih muda iaitu genap 10 tahun pada 14 Disember 2012 yang lalu bukan satu jaminan yang kita akan hidup bersama selamanya. Sebab itu saya selalu mendoakan agar sentiasa dikurniakan isteri dan zuriat yang soleh/ah sebagai penyejuk mata dan berkekalan sehingga ke syurga Allah swt.

Selalu saya doakan pada pasangan pengatin baru agar jodohnya berpanjangan sehingga ke syurga Allah swt. Bila dah jadi ahli syurga, tentunya bahagia dunianya dan juga akhiratnya. Ameen. Begitulah juga hendaknya pada rumahtangga saya. Bahagia dan berkekalan hingga ke Syurga. Ameen.

No comments:

Post a Comment