Monday, May 11, 2015

Poligami Oh Poligami..

KISAH BENAR TENTANG POLIGAMI

Peristiwa ni berlaku semasa aku dan kawan-kawan ke Kolej Teknologi Darul Naim(KTD) Kelantan utk memantau program Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) yang dijalankan di sana. Aku lupa apa yang dibincangkan sementara menunggu flight balik ke KL. Tapi apa yang aku ingat ada seorang Ustazah berkata, "Orang macam ustaz-ustaz ni bagus jika berpoligami. " Ustazah tersebut menujukan kata-katanya kepada kami dalam satu kumpulan. Aku respect kata-kata ustazah ni kerana tajuk tesis Masternya berkaitan dengan poligami.

Gambar keluarga UAI - Contoh Poligami yg baik


Lantas aku bartanya, "Kenapa pulak ustazah cakap macam tu". Jawabnya, "Ye la.. orang macam ust ni semuanya baik-baik belaka. Bagus jika memimpin wanita di luar sana yang masih belum bersuami". Aku bertanya lagi, "Habis tu, ustazah bagi tak suami ustazah kahwin satu lagi?". Jawab beliau, "Suami saya masih belum cukup baik lagi". Jawab aku, "Pulok doh!". Sebenarnya kami semua pun belum cukup baik lagi ustazah woii!!! Tapi bila kami dah cukup baik nanti dan kami kahwin satu lagi.. mesti ada orang akan cakap.. ustaz ni memang gatal la.. tak x cukup dengan satu bini la.. pulok doh!! Fening2..

Apakah itu sudut pandang masyarakat Melayu yang sempit dalam hal ini?

Itulah hakikatnya. So, kalau nak berpoligami mesti jadi baik terlebih dahulu dan bila dah berpoligami jangan endahkan apa orang kata. Yang penting, bahagia bersama pasangan di dunia dan juga di akhirat. Nampak macam senang je bunyi nya.. tapi nak dapat BAHAGIA tu bukanlah sesuatu yang mudah. Ia berhajat kepada kepada ilmu dan iman. Bukan pakat redah je. Takut kalau-kalau ingatkan panas sampai ke petang tapi hujan di tengahari. Atau yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Nak berpoligami, tiba-tiba bercerai pulak dengan isteri dan anak-anak. Hancur dan runtuhlah masjid yang sudah dibina.. Masjid baru belum tentu dapat dibina. Kalau dapat dibina belum tentu bertahan sampai ke 'tengahari'.

Itulah hakikat kehidupan di dunia ini.


No comments:

Post a Comment